Waarom je je site gaat migreren naar HTTPS (SSL)

Waarom je jouw website gaat migreren naar HTTPS (SSL)

Ik adviseer vanaf heden al mijn klanten om hun website te migreren naar HTTPS. In het verleden heb ik nog geadviseerd de extra stap en kosten niet te maken, als er geen gevoelige (klant- of betalings)gegevens over de website verstuurd werden. Inmiddels adviseer ik echter iedereen die een bestaande website heeft of een nieuwe gaat maken: gebruik een SSL certificaat & laat je websiteverkeer over HTTPS lopen.

Wat is een SSL certificaat?

Een SSL certificaat is een digitaal certificaat (basically een tekstbestandje met wat tekens/codes) die je moet aanvragen voordat je je siteverkeer over HTTPS kunt laten lopen. Die valideert dat jij de eigenaar bent van de domeinnaam, en dat deze met de juiste server communiceert.

Je hebt verschillende SSL certificaten, de simpelste is alleen een domeinvalidatie. Je hebt ook meer uitgebreide SSL certificaten, die kosten meestal meer en bevatten een extra identiteitscontrole (KvK, telefonische check). Dit certificaattype kun je herkennen aan het feit dat naast het groene slotje ook een bedrijfsnaam te zien is. Je ziet dit vooral bij grotere bedrijven, en bijvoorbeeld bij banken.

Wat is HTTPS?

Quote’je van Google dan maar:

HTTPS maakt gebruik van versleuteling (SSL of TLS) om de verbinding te beveiligen. Dergelijke internetverbindingen bieden bescherming tegen meekijkers, man-in-the-middle-aanvallen en hackers die een betrouwbare website proberen te imiteren. Met andere woorden: hiermee wordt het onderscheppen van uw gegevens voorkomen en wordt de integriteit van door u verzonden en ontvangen gegevens gewaarborgd.

De 3 main redenen om je site te migreren naar HTTPS

  1. Veiligheid

    Bij gebruik van HTTPS wordt de data die wordt verstuurd dus versleuteld. HTTPS voorkomt dat er zo voor dat een eventuele derde partij kan ‘meeluisteren’ en communicatie tussen je website en de bezoeker op kan vangen.

  2. Vindbaarheid

    Google geeft inmiddels voorrang aan HTTPS websites in de zoekresultaten. Je vindbaarheid verbetert dus als je een SSL certificaat implementeert. Okee Google, we gaan al.

  3. Vertrouwen in jouw website

    Vanaf januari 2017 geeft Google Chrome HTTP-only pagina’s aan als ‘potentieel onveilig’. Dit kan ervoor zorgen dat jouw websitebezoekers gaan twijfelen of ze wel veilig zijn als ze jouw site bezoeken. Het is natuurlijk beter voor business als jouw website als veilig wordt ervaren. En omdat HTTPS de nieuwe norm wordt, zal het gevoel ‘HTTP is onveilig’ naar verwachting alleen maar groter worden.

Als je een site door mij laat maken lever ik die op als HTTPS-site inclusief het gewenste SSL certificaat. Loopt jouw site nog over HTTP? Dan adviseer ik dus om over te stappen naar HTTPS. Ik zal binnenkort een stappenplan/tutorial schrijven zodat de doe-het-zelvers onder jullie dit kunnen gaan doen. Heb jij hier behoefte aan? Laat dat dan even weten d.m.v. een comment, als veel mensen laten weten dat ze een DIY stappenplan willen dan zal ik er meer prioriteit aan geven.

Als je hulp bij het overstappen wilt, neem dan even contact met mij op.

Nieuwe blogposts in je mailbox ontvangen?

* velden met een asterisk zijn verplicht, wil je deze beiden invullen?

Misschien vind je dit ook interessant: